måndag 3 mars 2014

Dessertbord med uggletema

I slutet av oktober förra året döptes vårt senaste nytillskott, lilla Agnes. Jag hade sedan länge funderat på ett uggletema till dopet eftersom jag är rätt förtjust i dom små rackarna. Jag ville också passa på och göra ett dessertbord, mitt allra första. Med en liten nyfödd och två skolbarn hemma är ju tiden något knapp, så jag visste att jag var tvungen att begränsa mig, men det var inte lätt! Det finns ju så mycket roligt man kan göra på ett dessertbord! Till slut blev det iallafall två tårtor, cupcakes, maränger, pepparkakor, cakepops och godis. Skyltarna och uggletårtan är gjorda så att de matchar dopinbjudan.


Dopkalaset hade vi i en gammal folkhögskola. Lokalerna är jättefina, men bakgrunden för dessertbordet blev kanske inte den vackraste... Ja, ja. Då får man tänka på det till nästa gång! Här kommer en närmare titt på godsakerna!


Cakepops (Oreos mixade och blandade med Philadelphiaost) överdragna med vit choklad och dekorerade med fjärilar i sockermassa, strössel och skira organzaband.


Äppel- och kanelcupcakes med vaniljfrosting spritsade som rosor. Blad i sockermassa.


Pepparkakor med kristyr som jag stämplat ugglor på med livsmedelsfärg. Roligt men skitsvårt att få snyggt...


Rosa maränger med sockerpärlor. 


Kokos- och citrontårta med spritsade rosor av vaniljfrosting.


Och till sist uggletårtan. Mörk chokladbotten med fyllning av chokladfluff, vit chokladkräm och päronmousse. Täckt med marsipan och toppad med ugglan gjord av rice crispies treats och sockermassa.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar